Miriam Esquivel Moreno

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The Benefits of Mindfulness

Publicado por en en Artículos y entrevistas
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In a world of constant movement and rush, the need for peace and calm is increasing significantly. People are experiencing higher levels of stress and anxiety as their biological response to overcome the demands of their work and life. But the resources they use are burning them out from the inside, so, as a result new tools such as mindfulness are becoming more and more important.

 

Mindfulness is a special type of meditation that encourages people to experience their present life with a different focus. Basically, it helps individuals to slow down and appreciate the beauty around them. The only thing they need is a personal commitment with their psychological and physical health and a lot of practice.

 

The only way that people can reach a mindful state is by practicing  their disconnection from the noise outside on a daily basis. As we do in SINEWS Multilingual Therapy Institute, you can support and guide your practice through group sessions, but if you want to see how your heart rate decreases or your anxiety goes away, it’s up to you to practice mindfulness every day.

 

And last but not least, we need to mention that mindfulness means more than just letting your mind go blank. It’s about building consciousness about the present moment, everything that happens both inside and out. It’s a changing experience that helps you improve your wellbeing and long-term life satisfaction.

 

If we search for the word mindfulness in internet, we might find more than 500,000 different resources that try to help us to understand this concept. Even within those search results we might find plenty of different recommendations to become a mindful person. But, from my professional perspective, there’s only one real way to really discover what mindfulness means: practicing it.

 

In general terms, we could say that mindfulness is not such as a new trend. During millions of years, Asian cultures have been practicing many types of meditation. These practices have the purpose of helping you to disconnect from the surroundings and to connect with what really matters: the individual. The way in which you disconnect from your surroundings depends on the approach of your chosen practice, but the core of it is the same: taking care of your psychological balance. And because of this core, we, as psychologists, are encouraging our clients more and more to become mindful. Also, this basic core is closely linked to the basic idea that says that mindfulness helps us to train our mind to put the focus on what we really want to be focused. This means that we become capable of shifting our focus according to the situation we are in. A clear example of this is when we are at the office having a very busy day, with a high workload and lots of demands from our boss or coworkers. Being mindful is the ability to disconnect even for five minutes and enjoy that break regardless of the bustling environment.

 

So, why do we recommend practicing mindfulness? It might seem a bit confusing that clinical psychologists recommend the practice of this “new” trend as a way to improve our clients’ wellbeing when there are many other techniques that have been scientifically proven to help in that aspect. It is because our experience has shown us the multiple benefits of  mindfulness, not only with functional clients but also for clients suffering from anxiety or depression. These benefits can be classified in two main types: physical benefits and psychological benefits. Let’s dive into each on these:

 

  1. Physical benefits of mindfulness.

 

According to numerous research studies, mindfulness has been proven to:

  • Improve our heart rate, reducing the likelihood to have heart diseases.

  • Decrease the negative impact of psychological symptoms.

  • Balance our autonomous nervous system.

  • Increase the amount of grey matter in the brain, which contains our motor and sensory neurons.

  • Enhances the balance of our limbic system.

 

We tend to put a lot of physical pressure on our bodies, in addition to the pressure on our minds: we go rushing everywhere, we don’t pay attention to our body signals, etc. Just by practicing mindfulness for 10 minutes every day, we can benefit from it and we will set our physical health as a priority.

A good example we tend to give our clients is to use their walks to their office as a way to disconnect from the stress of the ride. How? Imagine that you are walking quickly to arrive to the office, your mind is anticipating all the things that might happen during the day. In the moment in which you realize this speed, start walking slowly, putting your focus of attention in how your foot guide you consciously to a new place, enjoying the weather, the beauty of your pathway. You will see how your heart rate decreases significantly and you will get to work with a low base level of activation (stress).  That’s being mindful.




  1. Psychological benefits of mindfulness.

We could be talking about the psychological benefits of this practice for hours, and all the clients that have tried mindfulness with support us with their own experiences. In my case, after a few years of daily practice of mindfulness, I would highlight the following three main benefits:

  • Mindfulness facilitates building your self-concept based on what you learn about yourself. Every time you disconnect from the outside and focus on your breathing, you’re connecting to your inner self. This way it is easy to maintain an internal dialogue with your feelings and basic sensations, and therefore, discover what you like and what you don’t like. And how does it happen? Keep in mind that mindfulness is not only about the 10 minutes you practice it, it’s about committing to the mindset and life reality with a different perspective.

  • Mindfulness connects you to the present moment. Researches tell us that we expend most of our time thinking about past experiences (mostly associated to negative emotions such as regret, guilt or sadness) or trying to anticipate what it’s going to happen in the future (reinforcing an unreasonable amount of need of control and fear to uncertainty). We live our lives without consciousness, without paying attention to what happens. Mindfulness train us to have mind flexibility to know when what we are thinking doesn’t allow us to be in the present situation. And one essential thing: this doesn’t mean we shouldn’t pay attention to negative emotions, actually we really need them. But we need to learn to deal and accept negative emotions but being capable to look for the positive and present ones.

  • Mindfulness encourages you to be grateful and appreciate the beauty around you. Because it’s not only about being in the present knowing how you really are, but also to be open to enjoying what happens around you. There’s beauty in everything we do and we experience, but it requires time to really focus on it. Mindfulness helps you to give yourself a break to appreciate the small details that makes the difference. And as your awareness grows, you gratitude too. You will become grateful for feeling alive because you will learn how many things you have missed during your life and how beautiful is life now that you experience it with full attention.

 

But these are not the only benefits. From my point of view, there are other two benefits worth mentioning: mindfulness boosts your creativity and it facilitates the use of empathy and social skills in difficult contexts. If you want to become a more “think outside of the box” person, give yourself the space to connect with fresh air. Or, if you want to improve your social interaction, cultivate your mindful state to be able to focus on the positive things in social context instead on the elements that trigger your anxiety.

To close this article, I would like to go one step further. Mindfulness is not just a practice or a theory of well-being. Mindfulness is not even just a meditation practice. Mindfulness is a type of mindset. Mindfulness is a way of living. Mindfulness is a way to focus on the present to experience life from a different light. That’s the difficult part of becoming mindful, but if you reach that state of mind, you will discover the beauty of your surroundings and you will be more satisfied without having the active need to reach for happiness. Your mindful mind will do all the work for you.

 

In SINEWS we are completely sure about these benefits and that’s why we offer Mindfulness sessions every Saturday. We actively build a space of peace and growth for individuals who wants to improve their life satisfaction. If you want to join our powerful group sessions, contact info@sinews.es.

 

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DOCUMENTO INFORMATIVO Y DE CONFORMIDAD
En este documento quedan reflejadas las condiciones del Servicio de Apoyo Académico de Sinews.
Por favor, léalo con detenimiento y complete la información requerida al final.
Ante cualquier duda, consulte con Clara Blázquez Booth en la dirección de correo electrónico: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.

Antes de comenzar el servicio de apoyo académico, se enviará a la familia un contrato especificando la fecha de inicio del servicio y el importe, que además incluirá las siguientes cláusulas:

PRIMERA.- La entidad SINEWS MTI, S.L.P. prestará el servicio de apoyo psicopedagógico utilizando sus propios medios, personal a su cargo y los materiales que pudiera precisar para ello.

SEGUNDA.- La prestación del servicio, de forma individualizada, se realizará en el domicilio o en el colegio del alumno.
El lugar fijado para la prestación del servicio únicamente se podrá variar en caso de fuerza mayor (enfermedad grave, traslado de domicilio, etc.).

TERCERA.- SINEWS MTI S.L.P., garantiza que todos sus profesionales están legal y profesionalmente capacitados para la prestación del servicio de apoyo.

CUARTA.- Se establecerá con la familia la fecha de comienzo de la prestación del referido servicio y éste finalizará completado el curso académico.

El servicio se prestará de acuerdo con el calendario escolar oficial de la Comunidad de Madrid, por lo que en días no lectivos, festivos y vacaciones, no se realizarán las sesiones de apoyo.

El horario y fechas en los que se preste el servicio no podrán ser modificados sin el consentimiento de ambas partes.

QUINTA.- El servicio, según las horas contratadas, se facturará de acuerdo con las tarifas publicadas en la página web: www.sinews.es/es/ninos/apoyo-psicopedagogico.html

El servicio se facturará mediante una tarifa estable a lo largo del año correspondiente a las horas de trabajo calculadas sobre un mes de cuatro semanas (independientemente de que haya meses de cinco semanas y que la media anual de semanas en un mes sean 4,52).
Este método de redondeo a la baja permite a la familia organizar mejor su economía y a SINEWS no recuperar días lectivos en caso de pequeñas enfermedades o imprevistos familiares.

En caso de que la familia solicite horas adicionales, se cobrarán como horas extra al mismo precio/hora.

Las sesiones de trabajo que se anulen por causas relacionadas con el profesional a cargo del servicio se recuperarán siempre que sea posible en horarios y fechas convenientes para ambas partes. En caso de no poder recuperarse, se descontarán de la factura del mes siguiente.

El importe total de los servicios contratados será abonado por adelantado durante los cinco primeros días del mes mediante transferencia bancaria en concepto de “Apoyo académico a…” seguido del nombre del alumn@ y del “mes corriente”. Se enviará la factura por correo electrónico a la dirección facilitada previamente por la familia del alumno.

Los meses de diciembre y abril se abonará la mitad de la tarifa mensual, debido a las vacaciones de Navidad y Semana Santa. Por otro lado, si el servicio se inicia pasado el día 14 del mes, se facturará únicamente la mitad del mes, y si se empieza antes de esa fecha se facturará el mes completo.

SEXTA.- Al inicio de la prestación del servicio se establecerá un periodo de prueba de un mes. Trascurrido dicho mes, la familia podrá decidir si está satisfecha con el servicio prestado por el profesional adjudicado. La familia recibirá una encuesta de satisfacción en la que podrá expresar su opinión sobre la calidad del servicio.
Además, la familia recibirá un informe mensual con la evolución del menor y el trabajo psicopedagógico realizado.

SÉPTIMA.- La familia a cargo del menor podrá causar baja en el servicio en el momento en que lo considere, debiendo comunicarlo por escrito con un periodo de antelación de 30 días. En caso de no cumplirse el plazo de preaviso, SINEWS MTI, S.L.P., podrá cobrar el mes completo.

OCTAVA.- SINEWS MTI, S.L.P., podrá dejar de prestar el servicio al menor en caso de que se valore que el servicio no está resultando eficaz por no darse las condiciones necesarias o no es apropiado para las necesidades del menor. De producirse esta situación, se evaluaría conjuntamente con la familia, comprometiéndose SINEWS a anunciar la suspensión del servicio con un mínimo de 15 días de antelación.
SINEWS podrá suspender el servicio en caso de retraso del pago que exceda en cuatro semanas la fecha prevista de pago (es decir, en caso de que transcurrido un mes desde el inicio del servicio no se haya recibido todavía el pago del mes anterior).

NOVENA.- En cumplimiento de lo dispuesto en la Ley de Protección de Datos de Carácter Personal, le informamos de que los datos personales que puedan figurar en este documento están incorporados a un fichero creado por SINEWS MTI, S.L.P., con la finalidad de poder gestionar la relación profesional pudiendo ejercitar sus derechos de acceso, rectificación, cancelación y oposición, dirigiéndose por escrito a la entidad a la dirección de correo electrónico Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.

Leído el presente documento y en prueba de conformidad lo firma:
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Derecho a presentar una reclamación ante la Autoridad de Control (AEPD): Desde SINEWS, S.L. ponemos el máximo empeño para cumplir con la normativa de protección de datos dado que es el activo más valioso para nosotros. No obstante, le informamos que en caso de que usted entienda que sus derechos se han visto menoscabados, puede presentar una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos (AEPD).

Información adicional: Puede consultar la información adicional y detallada sobre protección de Datos en nuestra página web.



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